Dużo, tanio, smacznie… czyli wizyta w Centrum Taniej Książki

Przyznam się od razu, że nie jestem jednym z tych, co regularnie buszują po podobnych miejscach. Zaglądnę raz na parę miesięcy, głównie jak wpadnie mi do głowy pomysł na jakąś książkę już nie bardzo dostępną w normalnych księgarniach. 

Tym razem było podobnie: początek lipca, żar lejący się z nieba, dziesięć różnych spraw do załatwienia na mieście. I oto jest: Centrum Taniej Książki, kuszące witryną pełną mniejszych i większych tomów oraz wolno obracającymi się łopatami wentylatorów. Wszedłem. Przejrzałem pobieżnie dział z literaturą piękną w poszukiwaniu jakiegoś przyzwoitego wydania Hemingwaya, Steinbacka czy Rushdiego. Nic. Upewniłem się, że mam wszystkie dostępne książki Austera. Mam. Cała operacja zajęła mi mniej niż minutę. Później, swoim zwyczajem udałem się ku fantastyce.

I wsiąknąłem. 

Tylu rewelacyjnych książek w tak atrakcyjnych cenach nie widziałem od dawna… co ja bredzę, nigdy czegoś podobnego nie widziałem! Normalnie gapiłem się, i gapiłem, i przestać się gapić nie mogłem. Z jednej strony Thomas M. Disch z Na skrzydłach pieśni, z drugiej nasz rodzimy Łukasz Śmigiel z Decathexis. Dla fanów sf Aldiss, dla miłośników twóczości ze wschodów Marina i Siergiej Diaczenko, dla lubujących się w naszej polskiej grozie Cichowlas i Kyrcz, i to w kilku odsłonach. A wszystko w śmiesznych cenach pokroju 10-14 zł.

Musiałem się powstrzymywać, bo bym pół działu wykupił. Wakacje idą, trzeba przyoszczędzić, podpowiedzał mi anioł stróż. Dobra, przyoszczędziłem, wyszedłem tylko z dwiema pozycjami, choć na trzecią ostrzyłem sobie zęby. Od niej też zacznę krótką rekomendację. Cobyście też poszli, też się obkupili i literek troszkę z przyjemnością poskładali.

Ekaterina Sedia – Tajemna historia Moskwy

O ile się nie mylę, debiut rosyjskiej autorki i to debiut szalenie udany. Książka utrzymna w klimacie urban fantasy, mająca w sobie sporo z prozy Gaimana (humor, sposób narracji), ale doprawiona szczyptą słowiańskości i kobiecą wrażliwością, które zapewniają powieści wyjątkowy charakter.  Intrygująca historia, barwne postaci i pięknie opisana Moskwa – trochę zwykła i brudna, trochę magiczna i niesamowicie urokliwa. Polecam z całego serca, ale przy okazji ostrzegam: książka Sedii wciąga jak diabli. Pamiętam, że kiedy czytałem ją jakieś dwa lata temu, to połknąłem w jeden dzień.

 

Łukasz Orbitowski – Horror Show

W przeciwieństwie do powieści rosjanki, tę książkę już kupiłem i to za śmieszne cztery i pół złotego, czyli mniej niż ćwierć ceny okładkowej. Jest warta znacznie więcej, szczerze. Łukasz Orbitowski jak mało kto potrafi na przestrzeni kilku ledwie stron wywołać śmiech, obrzydzenie i jeszcze sprawić, że zjeżą się Wam włoski na karku. Warsztatowo absolutnie jeden z mistrzów polskiej prozy, do tego z drygiem do naturalnych, cholernie dobrze brzmiących dialogów. Jak tylko będę miał chwilę, pobiegnę po coś jeszcze, bo tego faceta aż chce się czytać.  

Harlan Ellison – Ptak śmierci

Zbiór opowiadań jednego z niekwestionowanych amerykańskich mistrzów. Gość podawany jako wzór przez takich pisarzy jak Stephen King, Neil Gaiman czy Andrzej Sapkowski. Osiem opowiadań, wszystkie nagrodzone Hugo, Locusami czy Nebulami. Tomik porywa pomysłami, zachwyca różnorodnym stylem. Kosztował 7,50zł. Czy kogoś trzeba jeszcze bardziej zachęcać? Ja się połasiłem i w żadnym wypadku nie żałuję.

No już, to wszystko na dzisiaj. Biegiem do najbliższego Centrum Taniej Książki. Kupować, czytać, zachwycać się.  

PS. Kiedy w weekend byłem w Krakowie, zaszedłem tam do Centrum Taniej Książki. Mieli to samo, w tych samych cenach. Miodzio.

PS II. Anioł stróż, który kazał mi przyoszczędzić na wakacje miał rację. Jak zwykle zresztą, cwaniak jeden. Nie ma jeszcze połowy lipca, a już trzepnęło po kieszeni – wymiana tłumika w samochodzie kosztowała 280zł. Ile to mogło być książek…

Informacje o Marcin Rusnak

Wrocławianin, rocznik 1984. Miłośnik literatury fantastycznej, muzyki rockowej i dobrego kina. Pisarz, muzyk, tłumacz, nauczyciel angielskiego, mąż.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Fantastyka, Polecanki, Różne i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

